Onder de mensen
Terugblik op 2022
Ben je eindelijk gewend aan vergaderen via Teams en met zijn allen tegelijk typen in een gedeeld document, komt er zomaar een echte interimfunctie op je pad. Op een kantoor, met allerlei mensen om je heen. O ja, en er was ook nog iets heel bijzonders met apen. Hallo 2022!
Een soort van acquisitie
Begin 2022 viel het me op dat mijn LinkedIn-profiel een paar keer werd bekeken door dezelfde detacheerder. Een connectieverzoek bleef uit. Na de vierde melding besloot ik dat het tijd werd voor mijn eerste daad van acquisitie sinds 2020. Ik pakte de telefoon.
De detacheerder had mijn profiel inderdaad een aantal keer bekeken, maar had uiteindelijk niet toegehapt. Dat kwam door zijn klant, een gemeente, die mijn werkervaring in overheidskringen niet recent genoeg vond. 'Ik ben nog wel met iets anders bezig', zei de detacheerder. 'Een bedrijf in de bouwsector zoekt iemand voor de marketing. Ik bel je als ik daar een kandidaat mag voorstellen.'
The Office
Dat gesprek kwam er daadwerkelijk en ik had meteen een klik met de directeur. Kortom, na twee jaar werken op afstand zat ik opeens achter een bureau met een beeldscherm en een dockingstation. Als manager marketing ad interim bij de Havebo Groep in Den Dolder.
Op mijn LinkedIn-profiel schreef ik later dat ik me bezighield met 'strategisch adviseren ten aanzien van positionering, branding en marketingstrategie tot hands-on ontwikkelen van on- en offline marketing- en communicatiemiddelen.' U zei?
Waarom? Daarom!
Strategisch adviseren begint in veel gevallen met irritant vaak dezelfde vraag stellen: 'Waarom?' Jullie heten Havebo Groep? Waarom? Omdat de groepsleden samen een totaaloplossing bieden? Waarom? Deze afdeling doet dit en die doet dat en samen is dat heel bijzonder? Waarom leggen we dat dan nergens uit? Zullen we ze dan ook meteen een eigen gezicht geven? Trouwens, voor ik het vergeet... Waarom moeten die klanten nu eigenlijk hier zijn en niet bij de concurrent?
Als de antwoorden naar een kribbig 'Daarom!' begonnen te neigen, trok ik me even terug achter mijn bureau om met de deur dicht te werken aan die hands-on taken. Lekker tikken aan een brochuretekst, een webpagina of een artikel voor een vaktijdschrift.
Dan die apen
Naast de hernieuwde kennismaking met de apenrots die 'kantoor' heet, kwamen er ook nog echte apen op mijn pad. Fotograaf Maarten van der Voorde maakte een fotoboek voor de mensen van het Biomedical Primate Research Centre. Hij vroeg of ik daar teksten bij wilde schrijven.
Daar moest ik even over nadenken. Wat hielp is dat ik erachter kwam dat het BPRC geen onderzoek doet naar shampoo die minder prikt in je ogen. Het gaat om onderzoek naar ernstige en levensbedreigende ziekten dat niet op een andere manier kan worden uitgevoerd. Ik interviewde de werknemers en kreeg respect voor hun integere en liefdevolle manier van werken.