positionering
#visie

Laat je kennen!

Laat zien wie je bent en waar je voor staat, dan help je anderen jou te vinden. De klanten die bij je passen, de werknemers die je verder kunnen helpen, de partners die met je willen samenwerken.

 

Jij weet waarschijnlijk wel waar je bedrijf voor staat en wat je plannen voor de toekomst zijn. Of dat nu een globaal doel is of een concrete strategie. Maar laat je aan de markt zien wie je bent en wat jullie bijzonder maakt? En zijn je medewerkers doordrongen van de kant die jij op wilt? Vragen die te maken hebben met positionering. Daaronder versta ik de inspanningen die je levert om je doelgroepen te vertellen wie jij bent en wat jouw bedrijf onderscheidt van de concurrentie.

Dicht bij de waarheid

Positionering is bewust bezig zijn met beeldvorming. Natuurlijk laat je je daarbij van je beste kant zien, maar ik vind het wel belangrijk om dicht bij de waarheid te blijven. Alvast een beetje vooruitlopen op verbeteringen die je al in gang hebt gezet mag best, maar liegen niet. Vergelijk het met een profiel voor een datingsite. Dat maak je het liefst ook leuk genoeg om een eerste date te versieren, maar wel eerlijk genoeg om in het echt niet meteen tegen te vallen.

Maak het concreet

Om aan je positionering te werken, zul je je identiteit en je strategie concreet moeten maken. Als je de regie wilt voeren over de manier waarop men je ziet, zul je namelijk op zijn minst zelf moeten weten wie je bent en waar je heen wilt.Ik sprak laatst een ondernemer met wie ik via een omweg op deze constatering uitkwam.

Schrijf ongeschreven regels op!

Hij maakte zich zorgen over het feit dat er in zijn bedrijf zoveel ongeschreven regels zijn. Lastig voor nieuwe medewerkers, die soms moeilijk vat krijgen op de do’s en don’ts. En ingewikkeld bij de omgang met oudgedienden die bij het interpreteren van de bedrijfscultuur zo hun eigen accenten leggen. We hebben afgesproken om die ongeschreven regels gewoon eens op te gaan schrijven. Ik heb hem voorspeld dat we dan binnen de kortste keren terechtkomen bij onderdelen van de bedrijfscultuur.

De basis voor je verhaal

Hoe we dat vervolgens noemen – de kernwaarden van het bedrijf, de aanzet tot de missie en de visie, zijn corporate story of het bedrijfs-DNA – maakt niet zoveel uit. Het wordt een richtsnoer voor het nemen van beslissingen, een concretisering van wat de meeste medewerkers wel denken te weten, maar wat op papier waarschijnlijk toch wat verrassingen gaat bevatten. Kortom, zijn managers en medewerkers hebben straks iets waarnaar ze kunnen verwijzen wanneer ze elkaar corrigeren of iets uitleggen.Maar het kan ook de basis vormen voor het verhaal dat een bedrijft aan de markt wil vertellen.

Missie-en-visie-allergie?

Ik ben de afgelopen jaren veel mensen tegengekomen die allergisch reageerden wanneer de woorden missie en visie ter sprake kwamen. Om nog maar te zwijgen van frasen als ‘onze vijf gouden regels’, ‘de stip aan de horizon die we met iedereen willen delen’, ‘de kernwaarden waar wij alles aan toetsen’ of ‘waar u ons op mag afrekenen’. Ik zag twee verschillende soorten allergische reacties. De ene veroorzaakt door het gladde jargon, de andere door wantrouwen jegens de oprechtheid van het gemiddelde mission statement.

Zo te verhelpen

Ik begrijp die reacties wel, maar ze zijn gemakkelijk te verhelpen. De keuze tussen authentiek zijn en iedereen naar de mond praten maak je immers zelf. En wanneer je wilt uitleggen waar je als organisatie voor staat en voor wilt gaan, is het zeker niet verplicht om in vage, glibberige managementtaal te vervallen.

Breng focus aan

Door jouw authentieke visie te delen, maak je aan mogelijke klanten, werkzoekenden, werknemers, aandeelhouders en andere stakeholders duidelijk wie je bent. Dat levert je misschien wel meer klanten op. Of het zorgt voor een schifting vooraf, waardoor je minder aandacht hoeft te besteden aan suspects die uiteindelijk helemaal niet bij je blijken te passen. Voor sollicitanten zou wel eens hetzelfde kunnen gelden: door focus aan te brengen, voer je eerder gesprekken die ergens heengaan, pleeg je meer effectieve selectie aan de poort.

Dankbare medewerkers

Als je duidelijk bent over je strategie, laat zien waar je heen wilt met je bedrijf en hoe je daar wel en juist niet wilt komen, zijn ook je bestaande medewerkers je dankbaar. Ze kennen de regels – geschreven en ongeschreven – waardoor een deel van hen zich er beter aan zal houden en een ander deel zich eerder realiseert wanneer er buiten de lijntjes wordt gekleurd.  Ze weten wat er van hen wordt verwacht en kunnen een stapje harder lopen om dat waar te maken. Of constateren dat ze daar niet aan willen of kunnen voldoen.

Laat anderen je helpen

Voor jezelf is het misschien wel het fijnst om je denkbeelden over de toekomst van het bedrijf te formuleren en te delen. Je bent dan namelijk niet meer de enige die ervan weet, waardoor anderen je kunnen helpen de gedeelde doelen te bereiken en als ambassadeurs de gezamenlijke boodschap kunnen uitdragen.

Hoor het van een ander

Ik vind het natuurlijk heel fijn wanneer je nu op je hoofd krabt en denkt: ‘Die Van Santen heeft daar wel een punt, we gaan hem meteen bellen voor een afspraak!’ Maar je kunt eerst ook nog even luisteren naar Pieter Zwart, de grote baas van Coolblue. In de eerste minuten van dit filmpje legt hij uit hoe het vastleggen van cultuurwaarden zijn bedrijf heeft geholpen.