Helder geschreven verhaal over een complexe werkwijze

Als tekstschrijver begin ik het liefst met vragen stellen, vragen stellen en nog maar eens wat vragen stellen. Heb ik het verhaal dan zelf helder in beeld dan kan ik het ook goed overbrengen, zo leert de ervaring. Zo ging het ook bij mijn tekst over een gloednieuwe werkwijze voor het vervaardigen van een glas-in-loodraam.

 

Op 14 mei 2020 was het tachtig jaar geleden dat Rotterdam werd gebombardeerd. Als onderdeel van de herdenking zouden 250 genodigden in de Laurenskerk getuige zijn van de onthulling van een nieuw glas-in-loodraam met de titel Vrede en Verzoening. Het raam, maar liefst negen meter hoog en zes meter breed, is ontworpen door kunstenaar Janneke Viegers en gerealiseerd door glaskunstenaars Stef Hagemeier en JanHein van Stiphout.

Boek bij herdenking

Door de coronacrisis kon de onthulling op de geplande datum niet doorgaan. Erg jammer voor alle betrokkenen, waaronder de bladen- en boekenmakers van mijn voormalige werkgever Trichis. Zij wilden bij de onthulling een prachtig boek laten verschijnen, maar moesten net als iedereen genoegen nemen met een nieuwe datum, die uiteindelijk een heel jaar later bleek te vallen.

Ik leg de werkwijze uit

Ook ik had me verheugd op de verschijning van het boek, want ik schreef het hoofdstuk waarin de glaskunstenaars uit de doeken doen hoe zij het raam hebben vervaardigd. Een interessant verhaal omdat ze tot de conclusie kwamen dat ze de klus alleen konden klaren met een gloednieuwe werkwijze die breekt met duizend jaar glas-in-loodtraditie. Aan mij de schone taak om dat uit te leggen in zo'n 2.500 à 3.000 woorden. Het werden er 2.633 en het is erg goed gelukt, vinden mijn opdrachtgever en de geinterviewde kunstenaars.

 

De opdracht
  • Interview op locatie
  • Schrijven van het hoofdstuk