Denk 'out of the inbox' met jouw eigen papieren magazine

Voor ik als zelfstandige aan de slag ging, was ik ruim acht jaar verantwoordelijk voor marketing en communicatie bij A.Hak. Een van mijn eerste wapenfeiten was de ontwikkeling van een nieuw concept voor het relatiemagazine. 

 

Het nieuwe concept ging uit van een magazine dat zowel naar relaties als medewerkers werd verzonden. Wat het bedrijf aan de buitenwereld vertelde, was namelijk voor de eigen medewerkers minstens zo interessant. Afkomstig van een groot aantal verschillende bedrijfsonderdelen, allemaal met hun eigen specialismen, werden zij bekendgemaakt met het werk van hun collega’s. Tegelijkertijd werden veel klanten, die het bedrijf vaak maar van één of twee activiteiten kenden, zich bewust van de breedte van het dienstenaanbod.  

Uiteenlopende doelgroepen

De keuze voor een magazine met meerdere doelgroepen zorgde ook op conentniveau voor een mooie uitdaging. De artikelen gingen meestal over complexe, technische projecten. Hoe schrijf je daarover op een manier die aansluit bij verschillende klantgroepen en medewerkers met een uiteenlopend opleidingsniveau, zonder de specialisten te vervelen? Om een idee te krijgen, kun je wat Verhalen checken op de website van A.Hak. Die site leverde ik vlak voor mijn vertrek op en mocht ik als zelfstandige van een flinke hoeveelheid content voorzien.

Lees wat verhalen!

 

Wil je ook een magazine?

Samen met vormgever Barbara Lateur (Studio BLT) en met fotograaf Maarten van der Voorde heb ik twintig keer dat mooie moment meegemaakt dat het magazine van de drukker kwam. Ik kan je verzekeren dat je daar blij van wordt! Maar of een magazine ook voor jouw bedrijf zou werken, kan ik zo niet zeggen. Daarvoor zouden we eerst eens goed over jouw situatie en je doelstellingen moeten praten.

Online of offline?

Er zijn naast een gedrukt magazine veel online alternatieven. Die kunnen ook heel geschikt zijn voor het behalen van je communicatiedoelstelling. Maar zoals je misschien al merkt, heb ik  een zwak voor papier. Iedereen die een ‘offline’ magazine afdoet als ouderwets wil ik daarom alvast met een paar argumenten tegenspreken.

  • Attentiewaarde. Plof! Op de mat. Of: "U heeft 42 nieuwe e-mails, waarvan 36 belangrijk, 4 spam en 2 leuke nieuwsbrieven." Ik bedoel maar.
  • Bijvangst. Lekker een beetje bladeren en ongemerkt toch van alles meekrijgen, dat is er bij een online nieuwsbrief niet bij. Maar als je even rustig zit met een tijdschrift in je handen lees je al gauw een paar koppen, je bekijkt die ene mooie foto wat beter of je laat je door een goed gekozen citaat een verhaal in trekken.
  • Wow!-factor. Als jouw content het verdient om te schitteren in zo’n mooi tijdschrift, zou jij weleens een autoriteit in je branche kunnen zijn.

Keertje verder praten? 

Laat van je horen!